שיטת ״שלמא״

להתפתחות אישית

מיועד לילדים בגילאי 6–16, בעלי קושי בוויסות רגשי, ביטוי עצמי או אינטראקציה חברתית

תוכנית אישית מותאמת,
בנויה מ-
15 מפגשים בני שעה. משתנה מילד לילד. 

שילוב של אימון רגשי מבוסס פסיכולוגיה חיובית וטכנולוגיה-
ביופידבק/ נוירופידבק.

הילד שלכם מתפרץ בלי שליטה? נסגר מול חברים?
אתם רואים שקשה לו, אבל הוא לא מצליח להסביר מה עובר עליו?
ניסיתם טיפול רגשי, שיחות, אולי אפילו שקלתם אבחון, ועדיין התחושה היא שהתהליך פשוט לא מדויק לו.

שיטת שלמא אישי נולדה מהבנה עמוקה לפיה ילדים לא תמיד מצליחים לבטא את עצמם במיליםוהם זקוקים למענה שמדבר לרגש, לגוף ולחוויהלא רק לתוכן המילולי.

בשלמא אנו משלבים בין טכנולוגיה מתקדמת (כמו ביופידבק ונוירופידבק), לבין אימון רגשי מותאם אישיתכדי לאפשר שינוי עמוק ומדויק, מתוך חיבור לעולם הפנימי של הילד.

התהליך מבוסס על עקרונות מהפסיכולוגיה החיובית והחינוכית, מחקרי ויסות רגשי עכשוויים, ותובנות עדכניות מתחום מדעי המוח והנוירופלסטיותהמצביעות על יכולתו של המוח להשתנות ולהיבנות מחדש בתגובה לאימון מותאם.

שיטת שלמא נולדה מהשטחאך נשענת על מדע.
היא מאפשרת לילדים לצמוח מתוך קושי, בעזרת שילוב ייחודי של טכנולוגיה מתקדמת, הכוונה רגשית מותאמת, והבנה עמוקה של המנגנונים שמעצבים חוסן, מסוגלות ושייכות.

 

מה כולל האימון האישי בשיטת שלמא?

שלב ראשוןמיפוי רגשיתפקודי

הפגישה הראשונה כוללת היכרות עם הילד וההורים, לצד מיפוי של סביבות חייו (בית, בית ספר, קשרים חברתיים). מתבצע זיהוי של תחומי קושי כגון ויסות רגשי, דימוי עצמי, חרדה, התנהגויות אימפולסיביות או קושי חברתי.
בנוסף, נבצע מדידת מדדים פיזיולוגיים בזמן מנוחה ובתגובה רגשית, באמצעות ביופידבק ו/או נוירופידבק: קצב לב, נשימה, מוליכות עורית (GSR) ולעיתים  EEG

הבדיקה לא פולשנית, ידידותית לילדים, ומסייעת להבין כיצד הילד מגיב למצבי תסכול ולחץכבסיס לתכנון אימון אישי מדויק ומותאם.

שלב שניבניית תוכנית אישית מותאמת לילד

על בסיס מיפוי זה, נבנית תכנית ליווי אישית הכוללת שילוב של כלים טכנולוגיים ורגשיים.

  • תרגול ביופידבק/נוירופידבק לשיפור ויסות, ריכוז ושליטה עצמית
  • חיזוק כישורי ויסות רגשי וניהול תגובה
  • פיתוח שפה רגשית חיובית (זיהוי רגשות, עיבוד חוויות, שיח פנימי תומך)
  • עבודה על מטרות פרטניות כמו ביטחון עצמי, הפחתת תגובתיות, ושיפור קשרים חברתיים

שלב שלישימעקב והערכה לאחר 6 מפגשים

בתום שישה מפגשים נערך מעקב להערכת התקדמות הילד, באמצעות מדדים סובייקטיביים (שיחה עם הילד וההורה) ואובייקטיביים (מדדי ביופידבק/נוירופידבק). מתקיים סיכום ביניים הכולל שיתוף בתובנות מהמפגשים, עדכון התוכנית במידת הצורך, וחיזוק הכלים שהילד יכול ליישם בבית וביומיום.


שלב רביעיסיכום תהליך והמלצות להמשך

בתום סדרת המפגשים, נערך מפגש מסכם עם הילד וההורה.
במפגש זה נבחנת ההתקדמות לאורך התהליך, נבנות יחד המלצות להמשךבין אם מדובר בתרגול עצמאי, המשך תמיכה מקצועית, הדרכת הורים או מעבר לקבוצה חברתית מתקדמת.
המטרה היא להבטיח המשכיות, העמקה ויכולת יישום של הכלים שנרכשוגם מחוץ לחדר.

ארסנל האימונים שמרכיב את שיטת שלמא:

התהליך האישי בשיטת שלמא מבוסס על שילוב ייחודי בין טכנולוגיות מתקדמות, כלים טיפוליים מגובים מחקר, ועבודה רגשית חווייתית ומותאמת גיל.
כל תוכנית נבנית בהתאמה אישית לצרכים של הילד, אך נשענת על שישה יסודות מקצועיים משלימים.
הייחוד של שלמא טמון לא בכלי בודד, אלא באינטגרציה המדויקת ביניהםוביכולת לבנות תהליך רגשי שלם, שמדבר בשפה הפנימית של הילד.

נוירופידבק (Neurofeedback)

אימון גלי מוח מבוסס EEG לשיפור ריכוז, קשב וויסות רגשי.
הילד מתאמן באמצעות משחקים או סרטים הנשלטים על ידי פעילות המוח שלו, ולומד לווסת את עצמו מבפנים.

ביופידבק (Biofeedback)

טכנולוגיה למדידת תגובות פיזיולוגיות כמו דופק, נשימה ומוליכות עורית (GSR) 
מאפשרת לילד לזהות כיצד רגשות משפיעים על הגוף ולתרגל הרגעה עצמית והפחתת תגובתיות בזמן אמת.

אימון רגשי מבוסס חוזקות ופסיכולוגיה חיובית

עבודה על פיתוח שפה רגשית, זיהוי חוזקות אישיות, בניית דימוי עצמי חיובי ופיתוח שיח פנימי תומך.
מתוך תפיסה של צמיחה מתוך קושי, ואימון אופטימיות באמצעות סגנון הסברי מקדם.

NLP שינוי רגשי דרך שפה ודמיון

שיטה לעבודה עם דפוסי חשיבה לא מודעים דרך שפה, דימויים ודמיון מודרך.
הילד לומד לעצב פרשנויות חדשות, להחליף תגובות מגבילות, ולחזק תחושת שליטה וביטחון עצמיבצורה חווייתית ולא מאיימת.

אימון לוויסות רגשי

שילוב של תרגולי נשימה, מיינדפולנס, תנועה ושיח מותאם גיל וכלים מעולמות הפסיכופיזיולוגיה.
הילד לומד לזהות רגשות בזמן אמת, להבין את מקורם, לבחור תגובה מותאמתולפתח יכולת להישאר נוכח גם ברגעים של קושי רגשי.

ABA  ניתוח התנהגות יישומי (Applied Behavior Analysis)

שיטה מבוססת ראיות לעיצוב התנהגות באמצעות ניתוח של שלושה מרכיבים: טריגר (A) תגובה (B) ותוצאה (C). בשיטת שלמא אנו משלבים עקרונות ABA באופן מותאם, בעיקר במצבים של קושי רגשי, אימפולסיביות או תגובתיות. השיטה מאפשרת לזהות דפוסי תגובה בהקשר רחבולבנות תהליך שינוי התנהגותי מגובש, בסביבה תומכת ובקצב שמתאים לילד.

DBT  טיפול דיאלקטי תנהגותי  (Dialectical Behavior Therapy)

שיטת טיפול המתמקדת בהקניית מיומנויות של ויסות רגשי במטרה לשפר מערכות יחסים, תקשורת והפחתת לחץ וחרדה.

תיאוריית ההכוונה העצמית  (Self-Determination Theory) (Ryan & Deci, 2000)

לפי גישה זו, ילדים זקוקים לשלושה מרכיבים בסיסיים כדי לפרוח: אוטונומיהלהרגיש שיש להם שליטה ובחירה, מסוגלותלחוות הצלחות קטנות וביטחון עצמי ושייכותלהרגיש שיש מי שרואה אותם באמת.

שלמא שמה דגש על בניית תהליך בו הילד שותף, מוביל, ומרגיש בטוח ומסוגל.

ויסות רגשי ככלי לפיתוח חוסן (Gross, 1998; Thompson, 1994)

ויסות רגשי הוא היכולת לזהות רגשות, להבין אותם, ולבחור תגובה מתאימה. מחקרים מראים שזו אחת מהיכולות הקריטיות ביותר להתפתחות תקינה, במיוחד במצבי לחץ, תסכול או חרדה.
בשלמא, הילדים מתרגלים כלים לוויסות רגשי בעזרת שיח רגשי מותאם, דימיון מודרך, משחקי תפקידים, וטכנולוגיותשמספקותפידבקמהגוףומהמוח

פסיכולוגיה חיובית וצמיחה מתוך קושי (Gross, 1998; Thompson, 1994)

שיטת שלמא אינה עוסקת רק בהתמודדות עם קושי, אלא גם בטיפוח תקווה, כוחות פנימיים, ותחושת הצלחה. הילדים בונים "ארגז כלים רגשי" שמושתת על חוזקותיהםלא רק על הקשיים שלהם, ארגזכליםזהישמשאותםברגעיםהקשים

עקרונות נוירופלסטיותהמוח ניתן לאימון (Gross, 1998; Thompson, 1994)

המוח הילדי גמיש מאודאפשר לשנות דפוסי תגובה, לבנות מסלולים עצביים חדשים, ולשפר את היכולת להתמודד עם גירויים.
בדיוק כאן נכנסות הטכנולוגיות של ביופידבק ונוירופידבק: הן מאפשרות לילד לראות את מה שקורה לו מבפניםוללמוד איך לווסת את עצמו בצורה עמוקה, חווייתית ולא שיפוטית.

מודלים של חוסן רגשי והתמודדות (Luthar et al., 2000)

ילדים מתמודדים טוב יותר כאשר הם חווים חיבור רגשי, מבנה ברור וסביבה שמאמינה בהם.
שלמא יוצרת עבור הילד סביבה מדויקת, בטוחה ולא שיפוטית, שמקדמת התמודדות עצמאית, ולא תלות במבוגר.